Slijtage van het gewricht van de grote teen

De oorzaak van slijtage van het gewricht van de grote teen is vaak onbekend. Het kan ontstaan ten gevolge van een standsafwijking, jicht, eerder letsel, stofwisselingsziekten of aandoeningen van het spier-zenuwstelsel. Het veroorzaakt vaak pijn en stijfheid.

Het doel van de operatie is om de pijnklachten te verminderen/weg te nemen en de stand van de grote teen te corrigeren. Hiervoor bestaan diverse technieken, waarbij het vastzetten van het gewricht in het geval van gevorderde slijtage de “gouden standaard” is. Qua tevredenheid scoort de operatie 7 jaar nadien gemiddeld een 7.5. Van de patienten zou, indien nodig 85% de operatie opnieuw ondergaan. U kunt na de operatie nooit meer schoenen met hoge hakken aan omdat de teen niet meer naar boven kan buigen, vaak lukt dit echter voor de operatie ook niet ten gevolge van de reeds opgetreden stijfheid. Ten gevolge van de operatie wordt de teen altijd iets korter.

Er wordt een incisie aan de binnenzijde van de voet gemaakt ter plaatse van het MTP-I gewricht. Het gewrichtskapsel wordt geopend. De versleten delen van het gewricht worden afgezaagd. De teen wordt in de juiste stand vast geschroefd. Het kapsel en de wond worden gehecht en er wordt een verband aangelegd, met daaronder eventueel een pleister. U krijgt een verbandschoen mee, waarmee u de voet niet kunt afwikkelen.

Door het vastzetten van de gewrichten is het na de operatie niet meer mogelijk om op hakken te lopen. Indien patiënt wel op hakken wil kunnen blijven lopen, kan gekozen worden om de stand van de teen niet vlak, maar in een omhoog gerichte stand te fixeren. Alleen dan is het mogelijk om in de toekomst hakken te dragen. Wij adviseren u om dit vooraf met uw arts te bespreken.