Afwijkingen aan de voetwortel

Een triple arthrodese wordt vaak gebruikt indien er slijtage in de betreffende gewrichten is opgetreden. Ook bij bepaalde afwijkende voetvormen kan een triple arthrodese een goede behandeling zijn. De oorzaak van de slijtage of afwijkende voetvorm is vaak onduidelijk, soms ontstaat het ten gevolge van een vroeger doorgemaakt letsel, instabiliteit, peesproblemen, aangeboren afwijkingen, afwijkingen aan het spier-zenuwstelsel, een infectie of auto-immuun aandoening zoals reumatoïde arthritis. Ten gevolge van de slijtage worden de gewrichten vaak stijf en pijnlijk. Ook treedt er vaak zwelling op.

Het doel van de operatie is om de pijn te verminderen/weg te nemen. Dit wordt bereikt door de versleten/afwijkende delen, in de juiste stand, aan elkaar vast te maken. Het wordt hierdoor moeilijker om op oneffen terrein te lopen, maar vaak is de beweeglijkheid reeds erg beperkt door de slijtage dat dit weinig extra beperkingen oplevert. Meer dan 40 jaar na de operatie heeft 55% van de patiënten (acceptabele) pijn in de enkel en/of voet waarschijnlijk ten gevolge van toename van slijtage in de naastgelegen gewrichten en 68% gebruikt dan een hulpmiddel (brace, schoenaanpassing, wandelstok etc). Meer dan 40 jaar na de operatie is 95% van de patiënten tevreden met het resultaat.

Soms is het mogelijk om één van de drie gewrichten te sparen en er maar 2 vast te zetten. Globaal geldt in dat geval de informatie in deze folder ook. Dit zal door uw Orthopedisch chirurg vooraf met u besproken worden.

Er wordt een incisie van ongeveer 8 cm aan de buitenzijde van de voet gemaakt. De spierbuik van de korte tenenstrekker wordt losgemaakt. Het kapsel van het onderste spronggewricht en calcaneo-cuboid gewricht wordt geopend. De resterende kraakbeenlaag wordt verwijderd. Er wordt gezorgd voor goed bloedende botuiteinden. Vaak is het nodig om een 2e incisie van ongeveer 5 cm aan de binnenzijde van de voet te maken om het kraakbeen aan de binnenzijde van het talo-naviculaire gewricht volledig te kunnen verwijderen. Ook hier wordt gezorgd voor goed bloedende botuiteinden. In de juiste stand worden de botten aan elkaar gezet met krammen en/of schroeven. Soms is het nodig de achillespees te verlengen d.m.v. een extra incisie op het onderbeen. De wond(en) wordt/worden gehecht en er wordt een drukkend verband, met daaronder eventueel pleisters, aangelegd. Er wordt een looplaars aangelegd.