Sinus tarsi syndroom

Het sinus tarsi syndroom geeft een gevoel van instabiliteit tijdens het lopen en pijn net onder de buitenenkel (sinus tarsi). Dit syndroom berust op een chronische irritatie van zenuwtakjes in de sinus tarsi, hetgeen de aanleiding geeft voor de pijn en het dysfunctioneren van bepaalde spieren en pezen die over deze regio van de voet hun verloop hebben (met name de Peroneus pezen).

De diagnose van deze laterale voetpijn (onder buitenenkel) is vaak moeilijk. Zo zijn de symptomen gelijkaardig bij beenderige afwijkingen en verstuikingen. Plaatselijke druk is pijnlijk, als ook naar binnen draaien van de voet en het maximaal buigen van de enkel. Sinus tarsi syndroom kan ontstaan na eenmalig of meermalig verstuiken van de voet (inversietrauma) of door overmatige pronatie (voetgewelf valt naar binnen tijdens stappatroon).

Vaak voorkomend bij onder andere sporters (dansers, volleybal- en basketbalspelers), mensen met overgewicht, patiënten met reumatoïde arthritis. Sinus tarsi syndroom wordt ook opgemerkt bij voetafwijkingen zoals platvoeten.

Wanneer adviseert de orthopedisch chirurg een operatie?

De behandeling is afhankelijk van de oorzaak en kan dus uit verscheidene technieken bestaan zoals taping, podologische zolen om de voetstand te corrigeren, injecties met lokaal anaestheticum en indien alternatieve therapie niet baat, kan een chirurgische procedure overwogen worden.

Doel van de operatie

Het doel van de operatie is om u weer pijnloos, dan wel met zo min mogelijk pijn te laten bewegen.

Operatie: uitruimen van de sinus tarsi

De operatie duurt ongeveer 30 minuten en vindt plaats onder bloedleegte door middel van een drukband om het bovenbeen. Een incisie van 5-8 cm wordt gemaakt aan de buitenzijde van de voet. De sinus tarsi wordt opgezocht en schoongemaakt. De huid wordt gesloten met oplosbare hechtingen. Een drukverband wordt aangebracht.