Slijtage van het heupgewricht

Vaak is de oorzaak van de slijtage van het heupgewricht onduidelijk, soms ontstaat het ten gevolge van een vroeger doorgemaakt letsel (bijvoorbeeld een gebroken heup), een standsafwijking van het heupgewricht, een infectie of een auto-immuun aandoening zoals reumatoïde arthritis. Ten gevolge van de slijtage wordt het gewricht vaak stijf en pijnlijk.

Het doel van de operatie is om de pijn te verminderen/weg te nemen. Dit wordt bereikt door de versleten delen te vervangen door een prothese. Vaak is binnen enkele dagen na de operatie de pijn van voor de operatie verdwenen.

Heupprothese

In het algemeen bestaat de prothese uit metaal (titanium, cobalt-chroom), kunststof (polyethyleen) en/of keramiek dat speciaal voor medische toepassingen is ontwikkeld. Een heupprothese bestaat uit een deel dat in het bovenbeen wordt geplaatst (“femurcomponent”/steel), een deel dat in de heupkom wordt geplaatst (“acetabulumcomponent”/kom) en een bolletje (“kopje”) dat op de femurcomponent wordt geplaatst en het nieuwe gewricht vormt met de acetabulumcomponent. De femurcomponent van de door ons gebruikte heupprothese is een Zweymuller type steel. De Zweymuller heupprothese heeft een revisiepercentage van minder dan 5% na 20 jaar. De acetabulumcomponent van de door ons gebruikte heupprothese is de RM Pressfit Cup. Deze cup heeft een revisiepercentage van 17% na 20 jaar. Indien noodzakelijk is reviseren van de heupprothese in het algemeen goed uitvoerbaar.

Er bestaan verschillende chirurgische benaderingen van het heupgewricht (via de voor-, zij- of achterkant), allen met voor- en nadelen. Welke van de mogelijke benaderingen wordt gebruikt is afhankelijk van uw orthopedisch chirurg. Als het heupgewricht is bereikt wordt de kop uit de kom gedraaid. De heupkop wordt van het bovenbeen afgezaagd. Het kraakbeen van de heupkom wordt verwijderd. De acetabulumcomponent wordt in de heupkom geklemd. Vervolgens wordt de holte van het bovenbeen voorbereid voor het plaatsen van de femurcomponent. Ook deze wordt ingeklemd. Er wordt een kopje geplaatst en de heup wordt terug in de kom gedraaid. Er wordt lokale verdoving ingespoten om sneller en met minder pijn te kunnen starten met de revalidatie. De verschillende lagen van de wond worden met hechtingen gesloten. De wond wordt gesloten met hechtingen of nietjes. Er wordt meestal een drukkend verband aangelegd, met daaronder eventueel een pleister.