Slijtage van het kniegewricht

Vaak is de oorzaak van de slijtage van het kniegewricht onduidelijk, soms ontstaat het ten gevolge van een vroeger doorgemaakt letsel, eerdere operatie (bvb (gedeeltelijke) verwijdering van de meniscus), instabiliteit, een infectie of een auto-immuun aandoening zoals reumatoïde arthritis. Ten gevolge van de slijtage wordt het gewricht vaak stijf en pijnlijk. Ook treedt er vaak zwelling op. Indien de slijtage beperkt is tot één zijde van het gewricht (binnen- of buitenkant) en er een afwijkende beenas bestaat (meestal een X-been) kan standscorrectie van het bovenbeen een goede behandeling zijn.

Het doel van de operatie is om de pijn te verminderen/weg te nemen en een eventuele toekomstige knieprothese uit te stellen (50-80% van de patiënten heeft na 15 jaar nog geen totale knieprothese nodig). Dit wordt bereikt door de belasting van de versleten zijde van de knie te verminderen. Na de operatie wordt de goede zijde van het gewricht meer belast. Het kan wel een jaar duren voordat het eindresultaat bereikt is. Het resultaat is onder andere afhankelijk van uw gewicht en leeftijd. Ongeveer 65% van de patiënten kan postoperatief sporten, meestal op recreatief niveau.

Er wordt een incisie gemaakt aan de binnen- of buitenzijde van het bovenbeen. De hoogte en richting van de osteotomie wordt met een röntgenfoto gecontroleerd. Het bovenbeen wordt bijna helemaal doorgezaagd. De stand van het been wordt gecorrigeerd. Middels een plaat met schroeven wordt het been in de de gecorrigeerde stand vastgezet. De wond wordt gesloten met hechtingen of nietjes. Er wordt een drukkend verband aangelegd, met daaronder eventueel een pleister