Standsafwijking van de 2e t/m 5e teen

Er bestaan verschillende vormen van standsafwijkingen van de tenen (hamerteen, klauwteen, mallet teen). Globaal genomen is de behandeling van deze verschillende standsafwijkingen hetzelfde, derhalve wordt in deze folder gesproken over hamertenen.

De oorzaak van een hamerteen is vaak onbekend en komt vaker bij vrouwen dan bij mannen voor. Het kan in een of meerdere tenen tegelijk optreden en komt meestal voor in de 2e teen. Vaak ontstaat het ten gevolge van een standsafwijking van de grote teen (hallux valgus), waardoor de naastliggende tenen kunnen worden “weggeduwd”. Andere oorzaken zijn onder andere: suikerziekte, afwijkingen van het spier-zenuwstelsel en auto-immuunziekten. Het veroorzaakt vaak pijn aan de bovenzijde van de teen en ter plaatse van het uiteinde van de teen, soms ook in de bal van de voet. Er ontstaat een overstrekking van het gewricht tussen het middenvoetsbeentje en het basiskootje en een buigstand in het gewricht tussen het basiskootje en het middelste kootje van de teen.

Het doel van de operatie is om de pijnklachten te verminderen/weg te nemen, dit lukt in ongeveer 92% van de patiënten. Tevens wordt de stand van de teen te gecorrigeerd. Qua tevredenheid scoort de operatie 3.5 jaar nadien gemiddeld een 9.3. Van de patienten zou, indien nodig 99% de operatie opnieuw ondergaan.

Er wordt een dwarse incisie aan de bovenzijde van de teen gemaakt door de huid en strekpees van de teen, ter plaatse van het gewricht tussen het basiskootje en middelste kootje van de teen. Het kapsel van het gewricht wordt geopend. Enkele milimeters van het basiskootje worden verwijderd om voldoende ruimte te creeëren om de teen weer te kunnen strekken. Indien hiermee onvoldoende correctie kan worden bereikt wordt een 2e incisie van ongeveer 3 cm op de bovenkant van de voet gemaakt ter plaatse van het gewricht tussen het middenvoetsbeentje en het basiskootje. De strekpees wordt verlengd of doorgenomen en het kapsel rondom dit gewricht wordt losgemaakt. Er wordt een metalen pinnetje in de teen geboord, waarmee de teen in de gecorrigeerde stand wordt vastgezet. Dit pinnetje blijft 6 weken zitten waarna het op de polikliniek wordt verwijderd. De wond wordt gehecht en er wordt een verband aangelegd, met daaronder eventueel een pleister. U krijgt een verbandschoen mee met een harde zool.