De Quervain

Pees(schede)ontsteking van De Quervain

De aandoening van De Quervain is een ontsteking van de pezen en/of de peesschede aan de duimzijde van de pols.

Aan het einde van het spaakbeen aan de duimzijde lopen de pezen door een nauwe tunnel (peesschede). De binnenbekleding van de tunnel bestaat uit een slijmvlieslaag. De pezen van de duim glijden normaal soepel langs deze laag door de peesschede, maar wanneer de slijmvlieslaag ontstoken is lukt dat niet meer.

In het begin is er pijn aan de duimzijde van de onderarm. Wordt u niet behandeld, dan kan de pijn zich uitbreiden naar de duim en de bovenzijde van de onderarm.

Als u kracht zet met uw hand kunnen de pezen kraken. In ernstige gevallen ontstaat er zwelling rond het gebied van de peesschede. Voorwerpen tillen, vasthouden en het bewegen van de duim wordt dan steeds moeilijker en pijnlijker.

Oorzaak

Pees(schede)ontsteking van De Quervain wordt veroorzaakt door een irritatie, vaak door een herhaalde beweging zoals pakken, tillen, knijpen en wringen. Reuma en diabetes kunnen ook gepaard gaan met de aandoening van De Quervain.

Diagnose

De arts stelt de diagnose door middel van lichamelijk onderzoek. Er zijn geen ingewikkelde testen of röntgenonderzoeken nodig. Gewoonlijk wordt de test van Finkelstein gedaan: leg de duim in de handpalm en maak een vuist, buig daarna de pols zijwaarts naar in de richting van de pink. Doet dit pijn over de peesschede aan de duimzijde, dan is het goed mogelijk dat u de aandoening van De Quervain heeft.

Zonder operatie

Probeer de bewegingen en activiteiten die de pijn veroorzaken te vermijden. Neem bijvoorbeeld vaker pauze bij herhaalde handelingen en werken achter de computer en probeer onderhands te tillen. De handtherapeut kan u houdings- en tiladviezen geven en ook bekijken hoe u bijvoorbeeld uw werkplek kunt aanpassen.
De arts zal u voor zes weken een spalk voorschrijven, die de geïrriteerde pezen rust geeft. Ontstekingsremmende middelen zoals ibuprofen en diclofenac helpen tegen de pijn en de zwelling van het geïrriteerde slijmvlies van de peesschede.
Als dit allemaal niet voldoende helpt, kan een injectie met hydrocortisone worden gegeven. Dit medicijn wordt dan in of rond de peesschede gespoten.

Met operatie

Als bovenstaande aanpak niet helpt en de klachten langer dan drie maanden bestaan, kan in sommige gevallen een operatie worden overwogen. Daarbij wordt onder plaatselijke verdoving het dak van de peesschede doorgenomen. Daardoor krijgen de beide pezen in de schede meer ruimte.

Patiëntervaringen

Mevrouw Van der Wiele brak haar pols "Het was een grote operatie, maar wat was ik blij dat het gebeurde!"

Risico's

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden, zoals een nabloeding, wondinfectie, weefselversterf, narcoseproblemen, trombose of een longontsteking. Deze complicaties komen zelden voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden.

Door injecties met hydrocortisone kan de huid soms ontkleuren en dunner worden.

Bij een operatie is het mogelijk dat er een gevoelszenuw geraakt wordt, omdat die aan de kant gehouden wordt. Dit kan een tijdelijke gevoelsstoornis geven. In zeer uitzonderlijke gevallen kan de zenuw pijn gaan doen.

Herstel

Na de operatie moet u de pezen direct laten bewegen, ook al doet dit soms de eerste tijd pijn. Als u uw hand en duim namelijk stil houdt, treedt er soms littekenvorming op tussen de pezen en de peesschede waardoor u de duim minder goed kunt bewegen. Tillen en herhaalde bewegingen moet u drie tot vier weken vermijden. Het kan soms wel een paar maanden duren voordat de pijn helemaal verdwijnt.

Bij Xpert Clinic meten wij resultaten met behulp van ons kwaliteitssysteem Pulse. In onderstaande tabel ziet u informatie over het herstel van patiënten die u voorgingen. Het betreft een score van 0 tot 10 (10 is hoog) gemeten tussen 0 en 6 maanden na de operatie.

Quervain

Cijfers zijn o.b.v. resultaten van diverse operaties verricht in 2012

Volg uw behandeltraject

Wanneer u een afspraak maakt bij Xpert Clinic, maken wij voor u een persoonlijke webpagina aan. Op 'Mijn Xpert Clinic' vindt u een overzicht van al uw afspraken voor behandelingen en controles. Maar u leest ook wat u kunt verwachten tijdens het consult, de ingreep en de herstelperiode. U kunt op elk moment inloggen om te zien wat de volgende stap zal zijn en waar u rekening mee moet houden. ‘Mijn Xpert Clinic’ is de plek waar u alles nog eens rustig na kunt lezen. Zo bent u altijd goed voorbereid en weet u precies waar u aan toe bent.

Daarnaast vragen wij u op ‘mijn Xpert Clinic’ een aantal vragenlijsten in te vullen over uw klachten, uw algemene gezondheid en uw ervaring bij Xpert Clinic. Uw gegevens worden verwerkt in het kwaliteitssysteem Pulse. Pulse zorgt ervoor dat u als patiënt de best mogelijke zorg krijgt. Maar het verbetert ook het behandeltraject van de patiënten die na u komen.

Wilt u meer weten?

of bel ons voor persoonlijk advies
Lokaal tarief, 7.30 - 20.00u (vr - 17.00u)

Wilt u meer weten?